Waarom zijn mensen eigenlijk eten gaan koken? intussen is er een groeiende raw-food beweging te bespeuren.

is dit wel gezond?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wat wil je nu weten, of gekookt eten gezond is, of wil je weten of rauw eten gezond is?
Ritsuka
11 jaar geleden
Veel dingen als peulvruchten en aardappelen zijn rauw giftig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1. waarom zijn mensen voedsel gaan koken.
2. rauw is in, vroeger kon men niet echt koken
waarom is met dan toch voeding gaan koken?
alleen om bacteriën te doden? was het beter dan rauw?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel veel producten kun je pas goed en gezond eten als ze gekookt zijn, daarom zijn we gaan koken, vanwege de variatie. Dat er idioten zijn die denken dat niet koken gezonder is doet daar niets aan af. In de tijd dat we niet konden koken leefden mensen niet zo lang als nu maar ja het is natuurlijk gezonder!

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is eten koken en bakken per ongeluk ontdekt. Misschien dat er na een brand, bijvoorbeeld door blikseminslag in een boom, geroosterde (aangebrande) vruchten of dieren zijn gevonden, die best lekker bleken te smaken.

Koken en bakken hebben veel voordelen. Om te beginnen hoef je er niet zo hard op te kauwen. Dat lijkt niet belangrijk, maar onze voorvaderen hadden geen tandartsen en kunstgebitten. Ze gingen niet zelden dood aan de gevolgen van kaakinfecties.

Ten tweede zijn sommige planten in rauwe vorm onverteerbaar voor ons. Dat is doordat de celwanden heel sterk zijn. Daarom hebben koeien bijvoorbeeld vier magen nodig, moeten herkauwers (het woord zegt het al) hun voedsel een aantal keren goed fijnmalen, en hebben alle herbivoren (planteneters) ongelooflijk lange darmen.
Onze voorouders wisten dat natuurlijk allemaal niet, maar mensen die gekookt voedsel aten, waren wel beter doorvoed, en hadden dus een grotere kans om gezonde kinderen op de wereld te zetten.

Ten derde zorgt verhitting ervoor dat schadelijke bacteriën gedood worden. Dat wisten onze voorouders al helemáál niet, maar het hielp wel!

Of rauw eten eten gezond is? In grote lijnen: nee.
Regelmatig een flinke bak rauwkost en vers fruit eten is prima! Maar verder is het heel gezond om bereid voedsel te nemen. Denk maar eens aan brood: het graan daarin is ook niet rauw meer.

Maar wat er nu aan de hand is, is dat veel mensen kant-en-klaarmaaltijden nemen, en die zijn nou weer niet zo gezond. Er zitten allerlei smaak-, kleur- en conserveringsmiddelen in, en ze bevatten vaak erg veel zout en suiker.

Mensen die roepen dat wij veel ongezonder leven dan onze voorouders, zien vaak één ding over het hoofd: die voorouders werden vaak niet ouder dan 35 jaar. In Nederland worden we gemiddeld ouder dan 85 jaar... Dat is zeker niet alleen aan onze voeding te danken, maar die speelt er wel een grote rol bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat het lekkerder is, en vaak beter verteerbaar.
er zijn groentes die oneetbaar zijn als ze niet gekookt worden, dus als er voedselschaarste is, is het wel handig als er een methode is om dat voedsel toch op te kunnen eten.
Door te koken kun je groentes inmaken, en zo langer bewaren, ook handig bij voedselschaarste.